Wednesday, August 7, 2013

RAYA PERTAMA SEBAGAI ISTERI PELAUT

Bismillahirrahmanirrahim….. Alhamdulillah… Tahun ini adalah pertama kalinya saya beraya sebagai seorang isteri… Syukur alhamdulillah ya Allah… Engkau telah permudahkan segala urusan kami….

Setiap orang akan diuji… Siapa kata ‘perkahwinan’ itu sentiasa ‘manis’ dan tidak ada ‘masam’, ‘masin’, ‘pahit’?…  Setiap pasangan akan diuji, cuma bentuk ujiannya yang berbeza..

Mungkin pasangan yang baru berkahwin, akan bergaduh nak balik kampung mana dulu sebab raya pertama selepas perkahwinan kan? Masing-masing nak memperkenalkan ‘orang baru’ atau ‘pasangan tercinta’ kepada sanak saudara. Apa-apa pun.. perlulah adil.. bergilir-gilir..

Lain pula dengan kisah isteri seorang pelaut. Saya juga tidak pasti bagaimana  isteri pelaut melaksanakan sistem balik raya  sewaktu suami mereka masih di laut. Teringin benar nak bertanya mereka..

Bagi saya, walaupun suami tiada di darat, saya masih melawat keluarga mertua di hari raya. Kali ini saya beraya sebagai seorang isteri buat pertama kalinya tanpa suami di sisi. Sedih? Mestilah sedih… Tapi tak nak layan sangat perasaan itu… Tidak boleh mengubah apa-apa pun… Suami sedang mencari rezeki yang halal… bukannya berjalan-jalan.. Semoga Allah berikan kekuatan buat suami yang hanya boleh merenung ombak dilautan tatkala isterinya sedang sibuk menikmati rendang… eeerrr…. @_@

Walaupun suami tiada di sisi, tetapi orang yang disayangi suami saya masih ada di sini.. tak lah jauh sangat. Masih mampu untuk memandu dan melawat keluarga mertua. Bila difikirkan, keluarga itulah yang membesarkan suami yang amat-amat saya cintai ini.. Keluarga itulah yang telah merakamkan kisah hidup suami saya selama 25 tahun sebelum dia berkahwin dengan saya.

Apabila difikirkan… Saya berkahwin bukanlah sekadar cinta. Tapi  cinta saya ini kerana Allah. Jadi saya perlu mencintai orang-orang yang suami saya sayangi seperti apak, mak mertua dan keluarganya yang lain. Akan saya gagahi kerana Allah.. In shaa Allah.. Raya pertama di rumah ibu. Raya kedua di rumah mertua. Semoga Allah permudahkan segala urusanku…


Semoga Allah tenangkan hati suami yang masih bekerja walaupun di hari raya. Harap-harap tahun depan boleh beraya dengan suami dan baby.. aamiiin. In shaa Allah… ^__^

~~SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD SAW~

No comments:

Post a Comment