Tuesday, August 20, 2013

Perasaan di hari pernikahan

Bismillahirrahmanirrahim.. Alhamdulillah, akhirnya berpeluang juga saya berkongsi kisah semasa di hari pernikahan antara saya bersama pilihan hati. 9 december 2012 adalah tarikh yang sangat bermakna buat saya dan suami.

Tiada apa dapat difikirkan. Rasa bagai tidak percaya. Malam sebelum perkahwinan, saya mengambil beberapa jenis bunga untuk mandi bunga. Sudah!! Mandi bunga?? Ini bukannya mandi bunga yang telah dijampi oleh tok bomoh ataupun yang seangkatan dengannya. Tujuan mandi bunga dan limau tu, sebab mahukan wangi dan kesegaran bunga itu sahaja.. Saya sempat juga bacakan surah yassin dalam satu botol air, dan kemudiannya saya campurkan air itu dengan air bunga di dalam baldi. Dengan harapan agar Allah memudahkan segala urusan pernikahan dan majlis walimah yang sangat-sangat bermakna ini. Alhamdulillah.. sangat menyegarkan.

Malam itu, saya sibuk membuat persiapan terakhir bagi hantaran dan hiasan di ruangan akad nikah. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Sebelum tidur, ada beberapa orang kawan yang sanggup datang awal semata-mata untuk memakaikan inai kerana inai sebelumnya tersangat cair. Tidak berseri langsung. Mungkin salah cara bancuhan. Maklumlah, persiapan sendiri.. ^__^ Lepas pakai inai, terus tidur. Tak fikir apa dah.

Dua perjanjian yang telah saya dan suami lafazkan sebelum pernikahan.Perjanjian yang  pertama, kami tidak boleh bersua muka sepanjang tempoh pertunangan dan perjanjian yang kedua ialah aurat saya terhadap suami masih seperti hubungan ajnabi melainkan sebelum tidur. Mengapa perlu bersyarat? Erm.. barulah rasa keindahan perkahwinan itu. ^_~



Dengan syarat itu, membuatkan saya rasa sangat berat untuk melihat wajah suami terutamanya sebelum akad nikah. Maafkan adinda wahai kekanda.. Terlalu berat untuk melihat wajah suami sehinggalah terlafaz ijab dan qabul. Mahu dikikis perasaan yang tak menentu itu. Sesudah akad, penyerahan mas kahwin dan sesi bergambar, kami melaksanakan solat sunat nikah untuk mengucapkan rasa syukur kepada Allah yang telah melancarkan majlis pernikahan kami. Apa yang mengagumkan, itulah kali pertama kami solat berjamaah sebagai suami dan isteri. Alhamdulillah ya Allah. Sungguh besar nikmat-Mu ini. Sangat terharu semasa suami membacakan doa diumbun rambut ini. Bagai nak gugur jantung ini.. ^__^

Semasa persandingan, saya mengukirkan senyuman khas buat semua sahabat-sahabat yang sudi hadir. Alhamdulillah… Terima kasih kerana sudi memeriahkan dan mendoakan kami.. Terima kasih kerana banyak bagi hadiah… Complete kitchen sets. ^__^ Terima kasih buat saudara, jiran, rakan sekelas, Biomedic tahun ketiga, tahun keempat dan juga junior, rakan-rakan mantan MTM dan MTM, rakan-rakan PMIUPM, rakan-rakan bekas pelajar Matrik Johor, rakan-rakan UTeM, jiran lama, dan semuanya yang telah hadir. Alhamdulillah.. Sangat ramai dan meriah.



Bersama iringan paluan kompang, tiga pertunjukan silat, satu tayangan video yang cukup indah (pre-wedding), dan lain-lain lagi. Alhamdulillah. Semuanya berjalan lancar.

Satu ucapan, ribuan terima kasih yang tak terhingga dan yang terpaling special adalah buat ayah dan ibu yang tersangat sporting. Tampa redha mereka, maka tiadalah redha Allah. Alhamdulillah, dengan redha dan izin mereka, saya sudah pun menjadi seorang isteri kepada seorang ‘lelaki’ yang tidak pernah saya kenali sebelum ini.  Seorang anak yang dahulunya bergantung kepada ibu dan ayah, kini menjadi isteri pelaut yang perlu berdikari sendiri. Jika dahulunya ayah dipertanggungjawabkan oleh Allah ke atas saya, kini suami pula yang akan menggalas tanggungjawab yang amat berat itu. “Kerana sayangnya hana terhadap abang, in shaa Allah hana akan menjaga setiap batas perlakuan hana sebagai isteri abang. Walaupun abang jauh, cinta yang dipupuk atas cinta Illahi ini pasti akan dilindungi dan dirahmati oleh-Nya.. Biiznillah..”

Pasti kalian tertanya apakah tujuan perjanjian kedua yang telah saya nyatakan tadi. Tujuan saya memberikan perjanjian tersebut adalah, saya selalu cuba dan cuba untuk menutup aurat saya dikalangan lelaki ajnabi. Tetapi selepas akad nikah, maka apa yang telah saya pelihara adalah ‘halal’ hanya untuk suami. Maka saya berpandangan, kali pertama suami melihat aurat saya, biarlah dalam keadaan sebaik yang mungkin. Bukannya dalam keadaan tidak terurus kerana keletihan. You get what you give. The most important thing is the first impression. ^_~


~~SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD SAW~~

No comments:

Post a Comment