Saturday, April 26, 2014

Terengganu (13-15 feb 2013)

Bismillahirrahmanirrahim... Tujuan menulis blog ini bukanlah untuk menunjuk-nunujuk kepada yang tidak mampu... Ini sekadar perkongsian kepada mereka yang ingin memilih destinasi percutian. Dan yang paling penting, saya ingin merekodkan memori indah ini dalam bentuk penulisan agar anak, cucu saya boleh baca mengenai pengalaman saya, dikala mana saya sudah lupa atau ajal telah menjemput dahulu.... Semoga Allah menjadikan kita hamba yang bersyukur dengan apa adanya..

"Teringin nak makan keropok lekor.. Kat sini keropok lekor x sedap... Kelantan dan Terengganu sedap..." Tak sangka pula rungutan saya itu diambil serious oleh suami... dia menyuruh saya mengatur perjalanan percutian... Daripada survey hotel hinggalah ke destinasi yang cantik... Kalau nak diikutkan, ini kali kedua saya ke Terengganu.. Tapi, ini merupakan kali pertama saya mengatur percutian... Alhamdulillah, terima kasih wahai suamiku... Ini pertarbiyahan yang baik bagi saya memulakan hidup lebih berdikari. Maklumlah, isteri seorang pelaut harus pandai berdikari.. ^_^

Kali ini, kami drive kereta sendiri dari Melaka hinggalah ke Terengganu.. GPS Papago yang menjadi penunjuk arah kepada kami.. Rasanya pergi sahaja dah lebih 500km. Namun, masih kami gagahi dengan penuh tawakal kepada Allah, pemilik alam semester...

Sampai sahaja di Terengganu, kami terus check in di sebuah hotel untuk 3 hari, 2 malam.. Lupa namanya.. *_* Harga dan nama hotel da lupa.. da setahun berlalu... lambat update blog.. Alhamdulillah, selesa...

Pada masa ini, suami saya membeli 2 bungkus keropok lekor... Maksudnya ada dua puluh batang keropok lekor... Katanya nak bagi saya makan puas2... heeee... Alhamdulillah.. sangat sedap... puas hati,, ^_~

Keesokan harinya, kami melawat Muzium Negeri Terengganu.. Kalau tak silap, itu merupakan Muzium terbesar di Asia... Harga tiket, RM5/person. Memang besar... Ada pelbagai jenis rumah, galeri pelayaran dan macam2 lagi,..

Selepas itu, kami memilih aktiviti TTI River Cruise dahulu walaupun hati berkobar2 untuk masuk dan melihat monumen2 yang menarik... Ini kerana masa itu, matahari masih tegak atas kepala. Jadi kami merancang untuk melihat monumen tersebut pada sebelah petang... Cuaca yang redup dan bertemankan angin sepoi-sepoi bahasa.. ^__^ kami dapat menangkap gambar Masjid Kristal dari sudut yang cantik dari dalam bot yang kami naiki.

Kemudian, kami pergi ke Taman Tamadun Islam (TTI).. taman ni sangat best.. Ada lebih 20 buah monumen.... rasa macam pergi luar negara,,.. Yang paling best semasa pergi ke dalam monumen Masjidil haram, Masjid Nabawi dan Masjidil al-Aqsa... Allah... nak sangat menjejakkan kaki ke sana...

Terlampau banyak gambar yang cantik, sampai x larat nak upload.. huhu.. Pada waktu malam, kami membuat keputusan untuk solat di Masjid Kristal.. ini adalah pemandangan Masjid Kristal pada waktu malam...

Seterusnya, kami menaiki motor 4 roda dan makan durian crepe.. Ini kali pertama kami mencubanya. Sangat sedap.. ^__^ Alhamdulillah...

Destinasi terakhir kami adalah Masjid Terapung... Time tu hujan lebat... Hubby cakap, kalau hujan, tak boleh la singgah.... Saya menahan sebak... Mata da mula berair... Dalam hati puas berdoa.. "Ya Allah, hamba datang sini bukannya selalu... Kau izinkanlah hamba pergi ke Masjid Terapung..." Sampai sahaja di traffic light berdepan dengan Masjid Terapung, hujan mula reda... Alhamdulillah... syukur ya Allah.... maka sempatlah saya merakamkan memori di masjid tersebut.. Alhamdulillah...

Perbelanjaan dalam anggaran RM1500 kerana menaiki kenderaan sendiri.. Alhamdulillah ya Allah.... Terima kasih sayang (buat husband).. ^__^

~~SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD S.A.W~~