Saturday, April 26, 2014

Pulau Pinang (18-20 jan 2013)

Assalamualaikum... Ini bicara ringkas dan sambil2 merekod perjalanan a.k.a honeymoon saya dengan hubby tercinta... Semoga kenangan ini tersemat indah, dapat pergi bersama keluarga yang lebih besar, dan dapat memberi pendedahan mengenai tempat2 yang cantik di Malaysia kepada yang membaca entry ini.. ^__^ In shaa Allah... Bermusafir melihat bumi Allah yang terbentang luas... Mencuba perkara baru... yang penting berjimat dan berbaloi2,... ^_~

Tempat pertama yang kami pergi selepas hampir sebulan berkahwin ialah Pulau Pinang... Maklumlah... Saya masih belajar... Wajib hadiri kuliah.. Jangan ponteng ya... Huhu... Pulau Pinang menjadi pilihan pertama kerana, waktu tersebut merupakan hari pernikahan kawan husband saya. Alang2 tu, pergi la "Honeymoon".. ^_~ Public transport menjadi pilihan kami kerana lebih mudah... rasanya... eerrr...  Kami bertolak dari Melaka Sentral menaiki bas jam 10.45 p.m dengan harganya RM43.70/person menggunakan bas Mayang Sari.. Ini sahaja bas yang ada pada waktu tersebut.. Kami sampai awal... Dalam pukul 4.30 a.m da sampai Butterworth.

Sampai sahaja di Butterwoth, kami terus sarapan, mencari masjid untuk solat subuh dan terus menaiki Feri untuk ke Pulau.. Murah sahaja.. RM1.60/person dua hala..

Kemudian, kami menaiki bas untuk ke Penang hill, Bukit Bendera. Pulau Pinang banyak menyediakan perkhidmatan bas awam bagi memudahkan pelancong pergi ke destinasi pilihan mereka.. Di sana, kami menaiki train RM8/person untuk menuju ke puncak Bukit bendera dengan ketinggian 712m di atas paras laut.. Sangat curam... Bila naik x rasa sangat.. Masa turun tu, semakin laju jantung mengepam darah dan hanya mengucap sahaja di dalam hati... Mencabar.. ^_^

Kemudian, kami bergegas ke majlis perkahwinan rakan baik suami saya... Tahniah Rashid dan kak Huda.. ^_^  Arabic theme... Sangat cantik... Dapat makan nasi arab lagi... Alhamdulillah... Bertambah kami makan... hehe Semoga jodoh berkekalan hingga ke jannah ya... tentera laut dan doktor gigi... Sangat padan...

Bukan selalu menjejakkan kai ke Pulau Pinang ni.. Jadi kami mencuba air sherbet.. Air ni sangat famous.. Ada masuk dalam TV3... Saya pun ada cuba buat air ni,... Tapi x menjadi,.. hehe.. Air ni rasanya campuran air revive, air kelapa, isi kelapa muda dan  biji selasih..

Malam hari pula, kami naik beca dan pusing keliling bandar sampai sesat... *_* sangat jauh berjalan... Alhamdulillah, ada seorang sahabat yang menaiki basikal sanggup menghantar kami balik ke hotel.. Semoga Allah merahmatinya... Banyak cerita yang dia kongsikan kepada kami mengenai rakyat Pulau Pinang... kami menginap selama dua hari.. rasanya di The Merchant Hotel.. Sudah lupa harganya,,, *_* Sangat besar dan selesa... Alhamdulillah..

Keesokan harinya, kami pergi ke Fort Cornwallis, merupakan sebuah kota yang dibina oleh Francis Light.. Ia dibina untuk pentadbiran, bukannya pertahanan.

Sebelum pulang, kami sempat juga merasa nasi kandar yang famous di Pulau Pinang ni, iaitu Nasi Kandar Line Clear... memang banyak dan sedap... 2 thumbs up... Dan tak lupa juga ole-ole iaitu jeruk.. kami beli jeruk orang melayu.. Bukannya racist.. jeruk tu memang sedap dan famous juga... heee.... Jeruk madu pak Ali... ^__^

Kami pulang dengan membawa kenangan yang manis... Pengalaman yang menarik... Rasanya, perbelanjaan kami selama 3 hari, 2 malam di sana adalah dalam lingkungan RM500... Semoga entry ini membantu anda untuk memilih tempat yang menarik untuk dilawati...

Alhamdulillah ya Allah.... Terima kasih sayang ^_~ (buat hubby)...

~~SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD S.A.W~~