Monday, February 23, 2015

PuJi MeMUji

Bismillahirrahmanirrahim…. Alhamdulillah ya Allah… Sekarang ni tengah hujan lebat… Allahumma syaiban nafia’… Semoga hujan yang Allah turunkan ini adalah hujan yang memberi rahmat kepada seluruh hidupan dan bukannya menjadi bencana alam… Maklumlah sekarang ni musim  panas…. Tiba-tiba rasa nak menaip pula… heee…..

Dalam kehidupan ini, yang kita rancangkan adalah lurus dan cantik tanpa sebarang halangan. Tetapi seringkali kita diuji oleh Allah agar kita sedar diri… Jika semua perkara cantik dan tiada masalah, maka kita akan menjadi bongkak dan lupa untuk bersyukur kepada Allah… Kita sering menyalahkan orang lain apabila berhadapan dengan masalah. Lalu bagaimanakah kehidupan yang kita idamkan sebenarnya? Kehidupan ibarat di syurga walhal kita terleka dan semakin menjauh dari Illahi… Mimpi Indah apakah itu????? Bila datangnya susah, maka kita akan kembali merayu, memohon kepada Allah.. Jika tanpa kesusahan itu, maka adakah kita akan bongkak dan membangga diri bahawa kita adalah yang terbaik????  Jangankan kerana seluar yang sudah koyak itu, kita salahkan seluar yang semakin mengecil dan bukannya badan yang semakin membesar… *_* Ayuh muhasabah diri… Suka saya bincangkan sesuatu topik dalam suasana rumah tangga kerana inilah yang kita semua bakal tempuhi. Suka saya ingatkan… Kita akan ke syurga hanya dengan redha suami (melainkan suami yang tak ikut syariat Allah).

Hahhh.. punya panjang introduction… Sebenarnya hari ini saya ingin berbicara tentang PUJI MEMUJI dalam rumah tangga… huhuhu… Orang yang suka memuji sebenarnya telah dididik dengan pujian sejak kecil… Jadi mulutnya agak ringan untuk memuji…. Saya akui perkara itu kerana saya ini agak sukar memuji orang lain walaupun dalam hati saya memujinya…. Saya juga tidak suka mengharapkan pujian…Cukuplah pujian itu kepada Allah… Tetapi pujian dari suami memang suka sangatlah…. Heeeee….. ^____^ menaikkan semangat diri… Alhamdulillah..

Secara fitrahnya wanita  suka dipuji. Jika suami suka memuji, maka Alhamdulillah… Satu bonus buat kita. Tapi bagaimana pula dengan suami yang sukar meluahkan pujian buat isterinya?Seeloknya kita memulakannya dulu.. kita pujilah suami juga… kerapkan memuji pasangan, kerana sudah tentu dialah yang paling terbaik antara semua lelaki buat diri kita… Mungkin lelaki di luar lebih kacak, tetapi perangainya tidak sekacak rupa… Maka tetapkan dalam hati bahawa suami kitalah yang paling kacak dalam dunia ini. Maklumlah wahai wanita, mulut kita ini sering terlepas. Jika sudah berkahwin, rakan yang belum berkahwin sibuk duk memuji ketampanan lelaki lain, maka janganlah sesekali kamu memuji lelaki itu walaupun hanya dihadapan rakanmu sahaja. Takut nanti terbiasa, dan kamu Teerrmemuji lelaki lain di hadapan suamimu tanpa sengaja.. Haaaa…… Kecil pula hati suami nanti… tetapkan dalam hati, suamimu itu adalah paling indah dengan akhlaknya… Botak, buncit, boroi, hitam atau pendek mereka itu, tetap suamimu… Jangan sesekali menggunakan kata-kata negative terhadap suamimu. Kita perlu berfikir secara matang dan professional.. Adakah kita suka mendengar perkataan negative dari mulut suami? Jika tidak, maka kamu juga perlu menghindari kata2 negatif tersebut. Adilkan? Bahagiakan?… Akhlak yang cantik, iman yang kuat itulah yang menghiasi dan menambahkan kecantikan suami/ isteri ketika di syurga kelak… ^_^

MashaAllah…. Cantiknya pelakon tu… heeee… Pujian bagi sama jantina… Jika sudah berkahwin, jangan jadikan tabiat memuji kecantikan rakan/pelakon/ sesiapa sahaja depan suami… Takut bila terbiasa, suami puji perempuan lain, nanti kamu juga yang cemburu… Betul tak? Hihihi… Kadang kala ada juga beberapa kali saya terlepas memuji rakan perempuan saya semasa sedang berbual dengan suami… Laju aja suami mencelah, “Isteri abang lagi cantik….”… Hadza min fadhli rabbi… Sungguh bijak suami saya dalam mencuit hati isteri…  ^_^ Sejujurnya, dia selalu memuji saya setiap hari… Jika masak, masakan itu dipuji ‘sedap’… Jika berbicara, kata-kata itu dipuji ‘bijak’… Jika diam, dipuji ‘cantik’,.. Jika beramal, dipuji 'solehah'… Segala perilaku saya disambut dengan pujian oleh suami… Syukur Alhamdulillah.. Bagi saya, setiap pujian itu adalah DOA dan KEKUATAN bagi saya. Begitu juga suami.. langsung TIDAK PERNAH memuji kecantikan wanita lain dan KETAMPANAN lelaki lain….  Nampak kecil… Tapi kesannya sangat besar… Mungkin suami tidak sedar perkara ini. Saya harap mana yang baik boleh  dicontohi oleh pasangan HALAL yang lain… Terima kasih sayang (untuk my hubby)…. ^_~

Segala PUJI bagi Allah Tuhan sekalian alam…


~~SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD S.A.W~~

No comments:

Post a Comment