Thursday, February 12, 2015

Operation onboard Puteri Mutiara Satu.

Bismillahirrahmanirrahim…. Rasanya macam dah banyak cerita mengenai kapal… Kali ni nak cerita pula tentang operation di atas kapal. Saya hanyalah supernumerary (wife officer), jadi tak perlu involve operation pun.. Tapi disebabkan saya ini dilahirkan dengan sifat inkuiri yang sangat tinggi, jadi saya pun ‘menyibuk’ la dalam segala aktiviti atas kapal ni.. Saya bayangkan saya ni adalah sebatang tiang dan mereka semua tak nampak kehadiran saya… hihihi.. Maksudnya, kehadiran saya bukanlah sebagai gangguan… Saya akan duduk berjauhan dengan kawasan mereka berkerja dan hanya menjadi pemerhati yang diam dan duduk disebalik tiang… ^__^ Alhamdulillah, kapten ni baik sangat….. Nak bagi cenderamata la kat dia… Kalau kapten lain ni, memang dah kena ‘halau’ ni… hikhikhik

Sebenarnya wahai isteri pelaut, atas kapal ni sangat banyak operation dan drill yang perlu mereka lakukan.. Semua ni sebagai keperluan yang telah ditetapkan oleh MiSC. Antara drill yang sempat saya ikuti adalah boat drill dan fire drill. Boat drill adalah untuk test 2 boat keselamatan di starboard (kanan) dan port (kiri) kapal. Dalam satu boat ni, boleh muat sehingga 60 orang dan ada disediakan beberapa jenis makanan kering yang tahan lama. Minyak boat ni hanya boleh bertahan selama satu hari sahaja. Mereka akan bawa radar agar senang dikesan oleh penyelamat yang lain.  Kali ini mereka tak turunkan boat, cuma beratur jer kat boat. Jadi, saya akan kongsikan boat drill dari koleksi Mr Hubby.


Safety Boat

Kemudian, operasi yang best adalah fire drill… Haa, time ni ramai yang pakai fire fighting gear (macam baju bomba) berwarna jingga. Kali ni mereka pasang hos ke pili bomba….. Air itu akan dipam dari air laut… lama juga nak tunggu air tu sampai… Yang peliknya, pili bomba tu ada dalam bridge, bukannya di bahagian luar. Semasa operasi tersebut, hos di port side mengalami masalah… Air melimpah dalam bridge… Banjir…. *_* Tiba-tiba je fire drill menjadi gotong-royong membersihkan bridge… hahaha…. ^__^ Apa yang penting, Kapten cool aje… tak marah pun.. Huhuhu… 
Fire drill
Fire drill yang menjadi gotong-royong.. hihi


Ada bermacam operation lagi yang saya tak dapat nak join secara terus antaranya mooring operation (operasi menambat kapal), cargo operation (operasi mengisi LNG) dan anchor operation (operasi menjatuhkan sauh). Mooring operation ni sangat bahaya… Saya hanya memerhati dari bridge sahaja. Mr Hubby kata, proses menambat kapal ni menggunakan tali / rantai besi… Jika tali ni melibas orang, boleh cedera teruk atau membawa maut.. *_*… Saya tak pernah menyertai cargo operation langsung. Operasi ni agak membosankan… Sebab Mr Hubby kata, perlu banyak mengira… Ada formula yang panjang dan mengambil masa yang agak lama untuk mengira jumlah LNG yang telah diisi dalam tangki kapal ni… huhuhu… Lagipun operasi tu di CCR (Cargo Control Room) bersebelahan ECR (Engine Control Room), agak ramai di sana… Segan lah!!... *_*


Pemantauan anchor operation dari CCTV di bridge

Bagi anchor operation, saya hanya memerhati melalui CCTV kapal… Mr Hubby kata, anchor operation ni sangat bising sebab rantai besi yang tersangat besar akan turun untuk menjatuhkan sauh. Segala karat akan berterbangan dari besi tersebut… Dari CCTV pun boleh nampak habuk karat tu.. Sangat bahaya….. Boleh kena kancing gigi… Kalau nak anchor ni, kawasan yang paling disyorkan adalah kawasan berlumpur supaya lumpur ni boleh pegang sauh ni kuat-kuat. Kalau tiada pilihan, boleh juga anchor di kawasan berpasir. Kawasan yang paling merbahaya adalah kawasan berbatu…  Sauh ni boleh pergi sedalam 80 meter tetapi tidak digalakkan. Selalunya mereka akan turunkan sauh dikedalaman 20-40 meter.. Kedalaman dan keadaan dasar laut (berlumpur/berpasir dan berbatu) boleh dirujuk dari peta, echo sounder, admiralty ocean passage of the world (buku), notice to mariners, guide to port entry, admiralty tide table dan banyak lagi… haaa…. Impress kan bila saya tulis semua ni? Sebenarnya, Mr Hubby baru bangun tidur, bila saya tanya jer, terus keluar semua benda ni.. Haaa… jari pun taip je la… tak faham pun… hihihi….. Masa turunkan sauh, nampak air karat dari besi sauh tu mencemari air laut yang jernih tu.. eerrr… heee… Ikan pun boleh pengsan… *_*Semasa anchor, ada 3 kapal LNG, MiSC juga yang turut anchor di Bintulu ni…. Yang peliknya, semua kepala kapal mengadap arah yang sama… Pelik….. Rupanya, Mr Hubby beritahu saya bahawa kapal ni anchor mengikut arus laut… Sauh (seberat 14 tan) terletak dibahagian hadapan kapal. Bahagian kepala kapal ni yang akan ditolak arus dulu dan memecahkan arus yang kuat menjadi perlahan. Jika arus ditolak dari arah belakang kapal, sudah tentulah kapal ni akan berpusing-pusing sebab hanya dipegang oleh satu sauh di bahagian depan. Betul ke teori ni? Huhu… Semasa anchor, break untuk rantai anchor ni tak berfungsi… Nasib baiklah kapal ni ada dua anchor… Jadi boleh lah guna anchor satu lagi.. huhu.. Alhamdulillah…

Last sekali, kapal ni pun ada banyak briefing, terutamanya sebelum masuk port. Saya ada juga sertai beberapa briefing tersebut… Agak menarik… Banyak info-info tambahan yang diperolehi…  Sekian sahaja perkongsian kali ni… Sekejap lagi kapal nak masuk port Bintulu, dan saya juga akan pulang kembali ke sarang asal… huhuhu…. Kenangan terbaik sebagai pembuka kepada tahun 2015. Alhamdulillah Ya Rabb… ^_^


~~SELAWAT DAN SALAM ATAS JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD S.A.W~~

No comments:

Post a Comment