Thursday, February 12, 2015

More experiences onboard Puteri Mutiara Satu. 12 feb 2015

Bismillahirrahmanirrahim…. Rasa macam dah tak nak cerita apa-apa tentang kapal… Tapi, jari ni masih belum bersedia untuk berhenti dari menaip… ^_~ Tambahan pula Mr Hubby memberi galakan agar saya turut berkongsi di blog ini…. Memberi maklumat tambahan kepada semua isteri pelaut… Maklumlah, majority pelaut adalah lelaki. Dan seperti yang kita tahu, lelaki ni kurang minat bercerita mengenai kapal kerana dah ‘muak’ dengan suasana yang sama ni sepanjang 6 bulan atau lebih… *_*Setiap hari melakukan perkara yang sama… Saya faham perasaan mereka…. Bagi saya pengalaman ini menarik kerana cuma berada atas kapal selama 2 minggu sahaja (28 jan 2015-12 feb 2012) dan dipenuhi dengan aktiviti mencari maklumat mengenai kapal dan berkongsi di blog. Mungkin kerana perasaan ‘teruja’ itulah yang dapat menutup ‘keboringan’ saya ni…. Huhuhu…..

Kali ni saya nak kongsi sedikit maklumat ‘kecil’ yang saya rasakan agak ‘menarik’ di atas kapal ini…. Semasa kapal dari bintulu nak masuk ke perairan Pasifik, jam akan advance sebanyak satu jam. Maksudnya, jam Malaysia 6 pm akan menjadi  7 pm. Dalam kapal ni ada banyak jam. Di setiap bilik officer dan crew pun ada jam. Apa yang menariknya, jam mereka semuanya sama, bulat dan berwarna hijau. Semasa berlaku pertukaran waktu (advance/ retard), officer di bridge akan buat announcement dan semua jam atas kapal ni akan bergerak serentak! ^__^ Selain itu, saya juga dapat melihat pemandangan yang cantik terutamanya ketika matahari terbenam…Sempat merakam matahari terbenam… Sangat laju matahari tu turun… Cantik… MashaAllah…. ^_^

Matahari terbenam

Bagi satu perjalanan contohnya ke Jepun, mereka menggunakan hampir 19 helai peta untuk passage plan (sebelum perjalanan) dan merekod perjalanan bagi setiap setengah jam perjalanan. Tugas Mr Hubby adalah melukis passage plan ni sebelum memulakan perjalanan… Banyak sangat port yang mereka perlu pergi untuk menghantar gas LNG ni… Di Jepun sahaja ada banyak port seperti Hibiki, Negishi, Sodegaura dan banyak lagi… Kadang-kadang perlu juga hantar ke Taiwan, China dan Korea. Semuanya mengikut demand. Harga satu helai peta adalah 24 USD (~RM72). Sangat mahal…. Satu buku mengenai pelayaran je dah hampir RM1000. Semua perkara yang berkaitan pelayaran sangat mahal… 1 jam di port pun dah kena hampir RM10,000.. Selalunya kapal ambil masa hampir 12 jam di port untuk penuhkan tangki LNG ni…
Contoh sehelai chart.


Sepanjang 2 minggu saya di sini, sempat juga saya masuk ke kawasan engine… Sangat besar, panas dan bising. Menakutkan… *_* Engine pun hampir 5 tingkat… Rasa macam saya ni seekor semut yang masuk ke dalam sebuah engine kereta… huhuhu…. Patutlah engineer sangat ramai berbanding officer. Engineer bermula daripada fifth, fourth, third, second and rank paling tertinggi (bawah kapten) adalah chief engineer (bos engineer). Rank officer pula bermula daripada third, second, chief officer (bos officer) dan Kapten (company representative). Maksudnya, hanya officer boleh jadi Kapten. Chief officer ditugaskan menjaga ubat di hospital. Jangan tak percaya, kapal ni ada bilik loker ubat, bilik ubat dan hospital…. Peralatan untuk surgery pun lengkap tau… Jika berlaku sebarang kecemasan dalam kapal semasa di tengah laut, maka chief officer (C.O) akan bertukar menjadi medical officer (M.O)… hihihi..Ada beribu jenis ubat dalam kapal… Untuk segala jenis penyakit… jadi, kalau ada rasa demam atau sakit2, boleh refer pada chief officer. Kalau teruk sangat2, mungkin akan panggil helicopter (helicopter tak dibenarkan mendarat di atas kapal… hanya boleh turunkan tali (winch) sahaja..
Hospital di kapal



Gym kapal... 

Kadang-kadang bila rasa dah banyak sangat makan, saya dan husband pergi gym… Haa… kat sini ada macam-macam alat sukan… Yang selalu saya gunakan adalah treadmill dan bicycle (tak tahu nama machine tu).. Lepas tu, ada juga la lepas geram main ping pong dengan Mr Hubby… Kami guna gym, sampai orang lain pun segan dah nak masuk.. hihihi… Beberapa hari yang lepas, engine kapal ni terhenti selama hampir 3 jam 30 minit…. Kapal ni berhenti tiba-tiba… Rasa macam terlanggar sesuatu… Berulang kali,…. Seram juga…. Mr Hubby beritahu saya, jarang juga berlaku seperti ini…Tak tahu lah memang ada masalah dengan engine atau tempat yang kami lalu tu ‘keras’… Mr Hubby ada cerita sebelum ni, ada kawannya yang dibuka hijab untuk melihat makhluk alam ghaib tu…. Katanya di lautan Luzon…. Kadang-kadang ‘benda’ tu singgah di kapal… Huuuaaaa….. T_T menakutkan….. Eeerrr… Tapi masalah itu dapat diselesaikan oleh engineer yang sangat pakar dalam kapal ni.. huhuhu
Tong sampah di bridge... Untuk Food waste, ada di dapur/ kawasan makan..


Okay, last part untuk entry kali ni adalah, tentang perkara yang tak wangi iaitu sampah… hahaha…. Kat kapal ni, ada bermacam jenis tong sampah…. General waste, plastic, bottle/can, food waste dan cigarette.  Semua sampah ni akan dibuang di daratan melainkan food waste…. Haaa…… Food waste ni mereka akan buang dalam laut…. Nak bagi ikan makan… hihihi…Tapi bukan buang ikut suka sahaja… Ada syaratnya…. Saya pun lupa…. Ada jarak dan kedalaman tertentu untuk buang food waste ni.. Kalau tak, singgah kat pantai lak.. Tempat bermandi-manda… Haa… itu satu kesalahan… Huhuhu…

Ini sahaja perkongsian untuk kali ni…. Lautan sangat luas… Sejauh mata yang memandang… Tiada penghujungnya…


~~SELAWAT DAN SALAM ATAS JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD S.A.W~~

No comments:

Post a Comment