Bismillahirrahmanirrahim…. Rasa macam dah tak nak cerita
apa-apa tentang kapal… Tapi, jari ni masih belum bersedia untuk berhenti dari
menaip… ^_~ Tambahan pula Mr Hubby memberi galakan agar saya turut berkongsi di
blog ini…. Memberi maklumat tambahan kepada semua isteri pelaut… Maklumlah, majority
pelaut adalah lelaki. Dan seperti yang kita tahu, lelaki ni kurang minat
bercerita mengenai kapal kerana dah ‘muak’ dengan suasana yang sama ni
sepanjang 6 bulan atau lebih… *_*Setiap hari melakukan perkara yang sama… Saya
faham perasaan mereka…. Bagi saya pengalaman ini menarik kerana cuma berada atas
kapal selama 2 minggu sahaja (28 jan 2015-12 feb 2012) dan dipenuhi dengan
aktiviti mencari maklumat mengenai kapal dan berkongsi di blog. Mungkin kerana
perasaan ‘teruja’ itulah yang dapat menutup ‘keboringan’ saya ni…. Huhuhu…..
Kali ni saya nak kongsi sedikit maklumat ‘kecil’ yang saya
rasakan agak ‘menarik’ di atas kapal ini…. Semasa kapal dari bintulu nak masuk ke
perairan Pasifik, jam akan advance sebanyak satu jam. Maksudnya, jam Malaysia 6
pm akan menjadi 7 pm. Dalam kapal ni ada
banyak jam. Di setiap bilik officer dan crew pun ada jam. Apa yang menariknya,
jam mereka semuanya sama, bulat dan berwarna hijau. Semasa berlaku pertukaran
waktu (advance/ retard), officer di bridge akan buat announcement dan semua jam
atas kapal ni akan bergerak serentak! ^__^ Selain itu, saya juga dapat melihat
pemandangan yang cantik terutamanya ketika matahari terbenam…Sempat merakam
matahari terbenam… Sangat laju matahari tu turun… Cantik… MashaAllah…. ^_^
Bagi satu perjalanan contohnya ke Jepun, mereka menggunakan
hampir 19 helai peta untuk passage plan (sebelum perjalanan) dan merekod
perjalanan bagi setiap setengah jam perjalanan. Tugas Mr Hubby adalah melukis
passage plan ni sebelum memulakan perjalanan… Banyak sangat port yang mereka
perlu pergi untuk menghantar gas LNG ni… Di Jepun sahaja ada banyak port
seperti Hibiki, Negishi, Sodegaura dan banyak lagi… Kadang-kadang perlu juga
hantar ke Taiwan, China dan Korea. Semuanya mengikut demand. Harga satu helai
peta adalah 24 USD (~RM72). Sangat mahal…. Satu buku mengenai pelayaran je dah
hampir RM1000. Semua perkara yang berkaitan pelayaran sangat mahal… 1 jam di
port pun dah kena hampir RM10,000.. Selalunya kapal ambil masa hampir 12 jam di
port untuk penuhkan tangki LNG ni…
Sepanjang 2 minggu saya di sini, sempat juga saya masuk ke
kawasan engine… Sangat besar, panas dan bising. Menakutkan… *_* Engine pun
hampir 5 tingkat… Rasa macam saya ni seekor semut yang masuk ke dalam sebuah
engine kereta… huhuhu…. Patutlah engineer sangat ramai berbanding officer.
Engineer bermula daripada fifth, fourth, third, second and rank paling
tertinggi (bawah kapten) adalah chief engineer (bos engineer). Rank officer
pula bermula daripada third, second, chief officer (bos officer) dan Kapten
(company representative). Maksudnya, hanya officer boleh jadi Kapten. Chief
officer ditugaskan menjaga ubat di hospital. Jangan tak percaya, kapal ni ada
bilik loker ubat, bilik ubat dan hospital…. Peralatan untuk surgery pun lengkap
tau… Jika berlaku sebarang kecemasan dalam kapal semasa di tengah laut, maka
chief officer (C.O) akan bertukar menjadi medical officer (M.O)… hihihi..Ada
beribu jenis ubat dalam kapal… Untuk segala jenis penyakit… jadi, kalau ada
rasa demam atau sakit2, boleh refer pada chief officer. Kalau teruk sangat2,
mungkin akan panggil helicopter (helicopter tak dibenarkan mendarat di atas
kapal… hanya boleh turunkan tali (winch) sahaja..
Hospital di kapal |
Kadang-kadang bila rasa dah banyak sangat makan, saya dan
husband pergi gym… Haa… kat sini ada macam-macam alat sukan… Yang selalu saya
gunakan adalah treadmill dan bicycle (tak tahu nama machine tu).. Lepas tu, ada
juga la lepas geram main ping pong dengan Mr Hubby… Kami guna gym, sampai orang
lain pun segan dah nak masuk.. hihihi… Beberapa hari yang lepas, engine kapal
ni terhenti selama hampir 3 jam 30 minit…. Kapal ni berhenti tiba-tiba… Rasa
macam terlanggar sesuatu… Berulang kali,…. Seram juga…. Mr Hubby beritahu saya,
jarang juga berlaku seperti ini…Tak tahu lah memang ada masalah dengan engine
atau tempat yang kami lalu tu ‘keras’… Mr Hubby ada cerita sebelum ni, ada
kawannya yang dibuka hijab untuk melihat makhluk alam ghaib tu…. Katanya di
lautan Luzon…. Kadang-kadang ‘benda’ tu singgah di kapal… Huuuaaaa….. T_T
menakutkan….. Eeerrr… Tapi masalah itu dapat diselesaikan oleh engineer yang
sangat pakar dalam kapal ni.. huhuhu
Tong sampah di bridge... Untuk Food waste, ada di dapur/ kawasan makan.. |
Okay, last part untuk entry kali ni adalah, tentang perkara
yang tak wangi iaitu sampah… hahaha…. Kat kapal ni, ada bermacam jenis tong
sampah…. General waste, plastic, bottle/can, food waste dan cigarette. Semua sampah ni akan dibuang di daratan
melainkan food waste…. Haaa…… Food waste ni mereka akan buang dalam laut…. Nak
bagi ikan makan… hihihi…Tapi bukan buang ikut suka sahaja… Ada syaratnya…. Saya
pun lupa…. Ada jarak dan kedalaman tertentu untuk buang food waste ni.. Kalau
tak, singgah kat pantai lak.. Tempat bermandi-manda… Haa… itu satu kesalahan…
Huhuhu…
Ini sahaja perkongsian untuk kali ni…. Lautan sangat luas…
Sejauh mata yang memandang… Tiada penghujungnya…
~~SELAWAT DAN SALAM ATAS JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD S.A.W~~
No comments:
Post a Comment