Monday, February 15, 2016

Bukit Gambang (29/10/15 - 30/10/15)

Bismillahirrahmanirrahim... Semakin dekat dengan due date untuk bersalin, semakin semangat untuk berjalan. Kali ini kami ke Bukit Gambang, Pahang. Sebenarnya, saya pernah menyertai 'Kem LeadTra Kolej 17 UPM' di sana. Tetapi, rasa macam tak puas pula. Lagipun, dulu saya ke sana, perlu memerah otak untuk mengadakan aktiviti Sekretariat Kerohanian, Majlis Tertinggi Mahasiswa Kolej 17. Jadi, saya kurang seronok sikit. Sekarang ni, nak enjoy bersama suami tercinta pula. hihihi...

Kami bertolak dari UPM pada pukul 12 tengahari dan sampai pada pukul 4 petang. Maklumlah, suami saya bawa kereta dengan sangat cermat dan banyak kali berhenti di perhentian sebabnya, lapar dan sering ke tandas. Maklumlah, baby dalam perut dah 8 bulan. hehehe..

Sampai sahaja di sana, kami terus membeli tiket Savannah trip (naik truck untuk melawat binatang liar) bersama beberapa persembahan menarik. Ada bermacam jenis persembahan termasuklah persembahan burung, dan pada waktu malam pula ada persembahan api dan tarzan. Tiket RM45/person.

Sepanjang laluan untuk ke Savannah Trip, kami melihat pelbagai jenis binatang yang dikurung. Semuanya besar2 belaka. *_* Di sini saya sertakan beberapa keping gambar di Bukit Gambang.

Inilah peta dan taman2 haiwan mengikut jenis.

Harga tiket tadi termasuk persembahan ini.

Persembahan burung.

Lion King tengah berteduh.. huhu

Lupa namanya.. Spesis unta kot.. erk...

Ni yang unik... White Lion.. Duk dalam bilik kaca tu... huhu

Tapir.. Hitam putih... Banyak lagi gambar.. Tak larat nak share semua.

Kami selesai menonton persembahan api dan tarzan pada pukul 9 malam.

Kemudian kami terus ke Kuantan untuk menyewa hotel dan berehat. Keesokan harinya, kami sibuk mencari Mee Changlung... Katanya famous di Kuantan ni. Punyalah susah nak cari sebab Mee Changlung famous kat Warung Joe tutup lak. Warung tu tutup setiap hari jumaat. *_*

Mee Changlung ni rupanya mee sup aje.. Cuma ada keropok lekor dalam mee tu. Itu sahaja.. Boleh buat sendiri kat rumah.. Hihihi

Kemudian kami ke Cherating sebab nak mencari keropok lekor. Sempat juga singgah di Penyu Santuari, Cherating. Perjalanan amatlah mengecewakan kerana jalan yang kami lalui rosak akibat lori bauksit dan penuh dengan lumpur merah ibarat jalan berdarah. Huhuhu

Jalan berdarah (pencemaran bauksit)

Pusat pemuliharaan penyu di Penyu Santuari, Cherating.

Alhamdulillah, walaupun penat dan lesu, perjalanan ini amat memuaskan. Bahagian paling best adalah di Bukit Gambang. ^_^

~~~SELAWAT DAN SALAM ATAS JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD S.A.W~~~