Monday, December 21, 2015

Taman Botani Negara, Shah Alam (28/3/15)

Bismillahirrahmanirrahim..

Bermula lagi cuti suami. Seperti kebiasaannya, kami akan berjalan2 untuk memanfaatkan masa bersama dan mencipta kenangan terindah. Destinasi pilihan kami adalah Taman Botani Negara, Shah Alam. Sebenarnya, tujuan utama kami ke Taman Botani Negara ini adalah demi Skytrex. huhuhu Namun, ada pelbagai lagi tempat menarik yang boleh dikunjungi dalam Taman Botani Negara ini selain Skytrex. Tempat ini sangat besar dan kita boleh bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain menaiki bas shuttle, menyewa basikal atau berjalan kaki (tak sesuai jalan kaki sebab jauh).

1. Skytrex

Kini kami mula menjinakkan diri dengan aktiviti yang adventure dan mencabar diri... huhuhu.. Aktiviti pertama kami ialah Skytrex, iaitu aktiviti di atas pokok yang memerlukan kami merintangi halangan/rintangan yang agak mencabar terutamanya bagi mereka yang takutkan ketinggian. Skytrex ini terletak di Taman Botani Negara, Shah Alam. Tiket masuk RM45/person.Terdapat 3 level iaitu untuk little adventure, big thrill (5 meter ketinggian) dan extreme challenge (7 meter ketinggian).




Inilah antara contoh halangan yang perlu dirintangi dengan penuh kekuatan dan ketabahan. hihihi







Skytrex ni paling banyak flying fox. Inilah yang paling best. Rasa macam terbang.. heee.. Haa, sebelum memulakan aktiviti ini, semua peserta perlu belajar cara lock dan unlock 'besi pencangkuk' dan kabel kerana semuanya perlu buat sendiri/ berdikari atas pokok tu. Wuuhuu




Aktiviti ni memang membuatkan kami sakit2 badan, tetapi memang berbaloi. Sesuai bagi mereka yang takutkan ketinggian. Tidak rugi mencuba. ^__^

2. Taman Botani

Kemudian kami ke pintu utama untuk makan dan berjalan-jalan di taman botani. Tempatnya cantik, surau dan toilet juga bersih. Ada sawah bendang dan hiasan taman yang cantik. 




3. Rumah 4 musim

Semasa di sana, mereka sedang melaksanakan aktiviti penyelenggaraan untuk perubahan musim. Jadi, tak banyak gambar yang kami dapat di sana.




4. Taman Haiwan

Tempat terakhir yang kami pergi dalam Taman Botani ini adalah mini zoo. Sebenarnya ada tempat lain juga seperti ladang buah tetapi kami tidak cukup masa untuk ke sana. Mini zoo pun besar juga. Ini antara gambar yang kami ambil.





Inilah aktiviti yang sangat memenatkan kerana seharian kami menghabiskan aktiviti tersebut. Seminggu lebih juga sakit2 badan. huhu

~~SELAWAT DAN SALAM ATAS JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD S.A.W~~

No comments:

Post a Comment