Thursday, July 7, 2011

BIRU VS HIJAU

Bismillahirrahmanirrahim
BIRU VS HIJAU
Mana satu yang betul?? Yang biru atau yang hijau? Sejak diri ini mula menuntut ilmu di kampus, hati ini semakin melonjak-lonjak ingin mengetahui masalah sebenar yang dihadapi bumi Malaysia dikala ini. Sampaikan aku mengambil jalan untuk menjadi neutral. Namun, aku sedar bahawa aku perlu memilih satu sahaja.
Biru (warna keamanan) manakala hijau (warna ketenangan), kedua-duanya membawa maksud yang amat harmoni. Tetapi, apa pula yang sedang berlaku adalah sebaliknya. Mereka saling menyalahkan, saling menuding jari, saling menghina, mengutuk, mengkeji, memfitnah. Walaupun sama bangsa, walaupun sama agama. Sedang mereka sibuk berlawan kata, ada pula pihak yang mengambil kesempatan. Merah (warna kepanasan) mula membara dan menyebarkan haba secara diam antara mereka. Sedang merah itu cuba masuk didalam salah satunya dan menguasai mereka bagaikan menguasai boneka.
Hati ini pedih. Walaupun satu agama, satu keluarga…. Malah ada yang bertikam lidah hanya kerana warna. Mereka dikuasai dengan semangat warna. Kita semua di dalam satu Negara, tetapi apabila memohon pekerjaan, mereka harus dipilih berdasarkan warna? Di kampus, pelajar dilarang berpolitik. Tetapi apa yang jelas, mereka hanya melarang pelajar menyebelahi pembangkang. Bukannya melarang pelajar menyertai politik. Sedang unsur politik itu dibawa masuk secara senyap, mempengaruhi minda pelajar yang segar.
Sungguh aku kecewa, apabila tiba musim membuang undi, sesama keluarga sendiri boleh bermasam muka. Hanya kerana perbezaan warna. Kemana hilangnya ukhuwah?? Apa peri pentingnya bertikam lidah, hanya bila mengagungkan kelebihan diri? Langsung tidak pernah menerima kekurangan. Segala usaha setiap pihak pasti dipertikaikan walaupun membawa kebaikan. Hanya tahu mencari salah. Seterusnya mengkeji lagi, menghina lagi, mengutuk lagi.; HENTIKANNNNNNNNNNN WAHAI UMAT MUHAMMAD!!!!!!!!! Yang kalian sembah hanyalah Allah!!!!! Iman kalian kepada Allah dan Rasul. Mengapa kalian sering bergaduh, bertengkar, hanya kerana cara kalian berbeza?
BUAT HIJAU
Yang sudah mengetahui, gunakanlah cara berhikmah untuk menegur. Jangan membangga diri.Walaupun matlamat kalian sudah tentu betul, tetapi sejauh mana yakinnya kalian, bahawa Allah meredhai setiap apa yang kalian lakukan? Gunakanlah cara yang baik. Jangan mudah melenting. Pejuang Allah di Malaysia ini hanya diuji dengan iman dan nafsu. Sebab itu kita tidak memerlukan senjata.Lihatlah contohnya Rasulullah menggunakan kesempatan ketidakadilan Perjanjian Hudaibiyah dengan baik. Manfaatnya dapat kepada Islam. Jangan dipandang usaha yang besar sahaja. Kita harus bersabar dan menunjukkan akhlak yang baik. Bukannya membalas kejian dengan kejian. Sebagaimana kaum yahudi memberi salam laknat kepada Rasulullah, apabila Aisyah mendengar lalu dibalas Aisyah, “laknat ke atasmu juga”,lalu Rasulullah menegur Aisyah. Rasulullah berkata bahawa baginda sudah menjawab salam yahudi itu dengan ucapan “Waalaikum”, “dan kepadamu juga”.. Betapa murninya sikap Rasulullah.
Pernahkah kalian terfikir bahawa kalian memperjuangkan agama Allah, namun sikap yang kalian tonjolkan bukan akhlak yang dibawa Rasulullah. Barangkali kalian merasakan bahwa Rasulullah senang dan senyum melihat kalian bertungkus-lumus membawa panji-panji  Islam, namun sebaliknya Rasulullah sedih melihat akhlakmu. Apa yang kalian mahukan? Hanya laungan bahawa kalian dalam jalan yang betul, tetapi cara pembawakan kalian itu sendiri yang tidak tepat. Maka kalian harus sedar itu. Kalian harus menilai kelemahan. Bukannya hanya melaungkan kelebihan. Berdiri atas kaki sendiri dengan nama Allah dan buka mata kalian. Buatlah sesuatu untuk mencapai redhanya Allah dan bukannya sekadar memperoleh kemenangan dunia.
BUAT BIRU
Kalian juga janganlah ego. Walaupun kalian mempunyai suara majority, tidak semestinya kalian itu benar. Mengapa bukan agama Allah yang kalian jadikan asas dalam pembentukan negara. Ya, untuk mencapai perpaduan maka kalian adil pada semua agama. Adil itu tidak salah, tetapi mengapa kalian tidak menegakkan undang-undang agama Allah? Kalian juga mengaji dan membawa tafsir Al-Quran. Kalian juga tahu hadith. Kalian tidak pernah meninggalkan solat. Tetapi, pernahkah kalian terfikir bahawa agama lain sedang senang apabila agama Allah itu tidak menjadi pilihan. Bukankan hokum Allah itu adalah hukuman yang paling adil di atas dunia ini?
Kalian sanggup menghina para ulama’. Kalian mempersoalkan ayat Al-Quran yang telah mereka bacakan. Kalian keraskan hati kalian. Maka bila sekali kalian berpaling, maka Allah akan memalingkan hati kalian sepenuhnya. Tidakkah pernah kalian terfikir? Kalian sebenarnya hanya adil sesama kalian. Bukan pada yang lain. Apabila temuduga kerja, mengapa pilihan parti menjadi kriteria utama? Maka sudah jelas kalian itu tidak adil.Kalian menghina parti yang membawa agama Allah. Kalian dengan bangga menghina mereka yang seagama dengan kalian.

Sedarlah semua, kalian hanya membuang tenaga kalian untuk lahir dan tinggal di atas bumi Allah ini. Kembalilah kepada pencipta. Astaghfirullahalazim,,,,,, bawa-bawalah beristighfar…. Begitu banyak sebenarnya khilaf yang kita sendiri tidak ketahui. Sedangkan orang kafir meneliti Al-Quran, mempercayai kalamullah,,,, inikan pula kita yang memang dilahirkan dalam nikmat Islam. Islam kerana keturunankah kita? Iman tak boleh diwarisi. Wallahualam bissowab
~~Dari insan kerdil yang hina

No comments:

Post a Comment