Monday, September 9, 2013

ISTERI bermadu dengan KERJA..

Sering kali kita dengar mengenai kisah poligami. Poligami bermaksud lelaki mengahwini lebih daripada dua orang wanita. Maka lelaki itu perlu bersikap adil. Tetapi pada kali ini saya  ingin menyentuh tentang poligami juga. Tetapi poligami ISTERI dan KERJA.

Mungkin ramai para suami di luar sana tidak sedar mengenai perkara ini. Maka di sini, saya ingin menyentuh sedikit perkara yang tiba-tiba sahaja muncul di benak pemikiran yang kerdil ini,. Saya ingin merungkai topik ini berdasarkan persamaan antara ISTERI dan KERJA.

Ya, sememangnya itu dua perkara berbeza. Satu bernyawa, satu tidak bernyawa. Satu berperasaan dan satu lagi tidak berperasaan. Tiga perkara yang tidak akan putus setelah terpisahnya jasad anak adam dengan rohnya iaitu, sedekah jariah (KERJA), Doa anak yang soleh (ISTERI/SUAMI) dan ilmu yang bermanfaat (DIRI).

KERJA. Kadang-kadang lelaki terlalu asyik dalam berkerja sehingga terlupa dengan tanggungjawabnya yang lain iaitu isteri. Isteri telah meninggalkan keluarganya tercinta untuk menguruskan hidupmu wahai suami. Cukuplah kamu menghargainya dengan satu perasaan kasih dan sayang. Berurusan dengan manusia, ini soal hati. Hati boleh diurus baik hanya dengan kasih sayang. Barulah tiada pemberontakan. Ya, KERJA itu membuahkan hasil. Kerjalah sumber NAFKAH ZAHIR kepada sesebuah institusi keluarga. NAFKAH ZAHIR itulah yang kemudiannya bercambah menjadi rumah, kereta, pelaburan dan sebagainya. NAFKAH ZAHIR boleh membantu kita di dunia dan diakhirat sekiranya kita menggunakannya ke arah yang bermanfaat seperti bersedekah, zakat, menunaikan haji dan lain-lain. Kelak di akhirat, Allah pasti akan tanya bagaimanakah caranya kita membelanjakan wang itu. Jika baik, maka baiklah imbalan yang kita dapat. Tetapi jika buruk, maka buruklah yang kita dapat. Begitu juga buat isteri yang bekerja.

ISTERI. Kadang-kadang bersikap seperti kanak-kanak dan merimaskan. Tapi jika suami melihat, mereka bukanlah mengada-ngada atau membebankan. Mereka hanya memerlukan kasih sayangmu. Besar sangatkah pelaburan masamu kepada isteri sedangkan pelaburan wang boleh kamu beri sebesar-besarnya? Jika KERJA itu NAFKAH ZAHIR, maka ISTERI pula adalah NAFKAH BATIN. Jika KERJA boleh menghasilkan WANG, maka ISTERI pula boleh menghasilkan ZURIAT. Jika NAFKAH ZAHIR akan ditanya di akhirat, maka NAFKAH BATIN itu juga akan ditanya diakhirat. Jika didikan kita baik, maka anak yang soleh itu akan membantu kita diakhirat kelak. Tetapi jika buruk, maka buruklah imbalan yang kita akan dapat. SUAMI juga berhak mendapatkan perjuangan ini, kerana tanpa suami, siapalah isteri.

Hujah saya ini bukanlah saya beratkan kepada mereka yang bernama SUAMI. Saya turut tujukan kepada isteri yang semakin lupa dengan tanggungjawab mereka. Tetapi memandangkan golongan majoriti adalah lelaki yang menjadi rezeki, maka penekanan itu lebih saya berikan kepada mereka yang bernama SUAMI.

Buat suamiku yang bekerja di laut. Hana amat mencemburui masa sayang dengan KERJA. Sayang bersama KERJA selama enam bulan.. tetapi sayang bersama HANA hanya tiga bulan. Kadang-kadang rasa ingin menjadi seperti KERJA. Tetapi, kerja tak boleh bagi zuriat kat abang… jadi hana bersyukur dan tetap nak menjadi ISTERI abang hingga ke syurga. ^__^ Masa amat mencemburui kita di dunia, tetapi hana harap, masa tidak mencemburi kita bila di syurga. Hanya Allah mengetahui segala sesuatu..

Tetapi saya akui, KERJA dan ISTERI tidak boleh dipisahkan. Kerana MEREKA adalah pencetus kebahagiaan rumahtangga. Wahai KERJA dan ISTERI, berdamailah. Janganlah kalian bergaduh. Kerana SUAMI juga manusia biasa..

Saya sayang suami saya kerana Allah..
~~SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD SAW~~

No comments:

Post a Comment