Monday, June 3, 2013

Beri jawapan,,, Kemudian soalan??

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, ini adalah rentetan daripada tajuk ‘nama gelaran’. Kali ini saya ingin berkongsi mengenai kisah saya dan suami tercinta, mengenai, ‘beri jawapan, baru soalan’. Sistem ini jugalah yang digunakan dalam sistem pembelajaran masa ini iaitu, ‘beri teori, kemudian soalan’. Kenapa perlunya ujian? Ujian adalah untuk mengukur tahap kefahaman seseorang itu terhadap sesuatu topik yang telah dipelajarinya. Dengar macam serius bukan? Tetapi bagi saya, konsep ini boleh diaplikasi dan diolah agar sesuai dijadikan salah satu seni dalam rumah tangga. In shaa Allah.

Buat suami, mungkin anda boleh terus melontarkan soalan dan hanya menunggu jawapan dari isteri anda. Tetapi, buat isteri, konsep ini tidak sesuai diaplikasikan kepada suami anda. Mengapa? Hal ini kerana, lelaki atau suami sebenarnya mempunyai satu fitrah yang tidak boleh dinafikan lagi iaitu ‘ego’. Jika anda memberikan soalan yang tahapnya agak sukar, lalu suami tidak dapat menjawabnya mungkin ini boleh memberikan kesan buruk dalam sesuatu hubungan.

Konsep, ‘beri jawapan, baru soalan’ boleh digunakan dalam keadaan yang santai dan hanya bertujuan untuk bergurau senda. Contohnya, saya pernah memberitahu suami mengenai 3 Muhammad yang terunggul dalam islam iaitu Muhammad SAW, Muhammad Al-Fateh dn Muhammad Imam Mahadi. Suami saya sangat penat dan sibuk bekerja di kapal. Saya faham, soalan yang susah akan memberikan tekanan kepadanya. Maka saya memberitahu dahulu jawapan kepada soalan yang bakal diajukan kepadanya dalam masa beberapa hari lagi. Suami saya sangat genius kerana dia amat peka dengan setiap apa yang saya sampaikan. Alhamdulillah… Dia suami yang sangat memahami dan sangat penyayang.

Beberapa minggu kemudian, saya bertanya kepada suami saya, “Sayang, sayang tahu tak siapa 3 Muhammad yang terunggul dalam islam?” dengan pantas, suami saya menjawab dengan yakin, “Abang tahu…. Nabi Muhammad SAW, Muhammad Al-Fateh dan Muhammad Imam Mahdi..” Saya pun memberikan satu pujian kepada suami saya, kerana dia amat peka sekali dan masih ingat walaupun sudah berminggu lamanya saya memberikan jawapan itu kepadanya… “pandainya hubby hana ni…” kata suami, “Mestilah, tengok la, suami siapa… “ ^__^ 

Suami saya juga pernah menggunakan teknik ini. Contohnya, suami saya sudah pun memberitahu saya mengenai tahun lahir kereta yang kami gunakan. Selang beberapa bulan, suami saya melontarkan kembali soalan itu kepada saya. Dengan bangganya saya tidak dapat menjawab, kerana saya tidak suka ingat nombor dan sejarah. Tapi disebabkan suami telah melontarkan soalan itu sekali lagi kepada saya, sekarang saya sudah berjaya mengingati tahun lahir kereta yang kami gunakan... "1993 ya sayang.... Muda 2 tahun dari hana.... heee..." Sebenarnya, kami tidak pernah merancang. Teknik ini keluar secara spontan. Lalu saya keluarkan menjadi satu topik atau teori agar boleh diaplikasikan oleh orang lain juga. Mungkin kalian juga pernah menggunakan teknik ini secara tidak sedar. Saya dapat merasakan satu ketenangan dan kebahagiaan dengan gurau senda ini. Mungkin bagi pembaca yang lain, kalian boleh mencuba dengan jenis-jenis soalan yang lain.

Buatlah sesuatu ikhlas kerana Allah,… Saya hanya berkongsi agar sahabat-sahabat di luar sana boleh mencuba dengan pasangan tercinta.Semoga Allah merahmati kita semua,.. Aamiiin..


~~SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD SAW~~

No comments:

Post a Comment