Tuesday, May 28, 2013

Lakaran Minda (diri dan alam perkahwinan)

Bismillahirrahmanirrahim…

Assalamualaikum kepada sesiapa yang sudi membaca entry saya pada kali ini… Alhamdulillah, masih diberi kekuatan untuk menaip walaupun sedikit kepenatan bermusafir di muka bumi Allah ini. Tiba-tiba diri ini terpanggil untuk menaip mengenai “Lakaran Minda”… Apakah itu “Lakaran minda”?

Bagi saya, life is an experiment because not all people in this world would experience the same things, faced the same problems. But remember that we came from Allah, and our Ad-Deen already united us together and bring us back to our Creator… How beautiful our Ad-Deen, Islam (the way of life, religion)..

Mengenai Lakaran Minda…. Seperti post saya sebelum ini mengenai “Preparation perkahwinan seiring preparation kematian”, saya sebenarnya ingin memberi penekanan mengenai ‘preparation’ atau ‘persediaan’ diri kita. Lakaran Minda ini merupakan salah satu cara saya membuat ‘persiapan’ tersebut. Sebenarnya diri kita ini dikawal oleh pemikiran kita sendiri. Otak dan Pemikiran adalah dua perkara yang berbeza… Otak tidak bererti tanpa pemikiran yang sempurna… Jadi, jika kita mahu mengawal sikap kita, maka kawallah pemikiran kita dahulu. Saya telah mencuba ‘experiment’ ini dalam diri saya. Alhamdulillah berkesan. Lakaran minda ini boleh dibuat mengenai kebaikan yang kita mahukan dan juga keburukan yang kita mahu perbaiki.



‘Kita’ sebelum baligh a.k.a puberty adalah hasil tarbiyah (didikan) ibu bapa. Tapi ‘kita’ selepas akil baligh merupakan diri kita sendiri. Kita sudah ada ‘pemikiran’ jadi kita harus ‘drive’ our own self on the right way. Kita yang akan dipersoalkan di akhirat kelak. Don’t blame others. Berbalik semula kepada ‘experiment’ yang telah saya jalani kepada diri saya sendiri. Sebagai contohnya, sebelum saya berkahwin, saya menyenaraikan beberapa kelemahan diri saya. Kemudiannya, saya cuba cari penyelesaiannya. Maklumlah, nak hidup dengan orang baru yang sangat-sangat dicintai, jadi perlulah kita cuba menjadi yang baik, walaupun bukanlah yang terbaik. Saya sebenarnya seorang yang cepat marah. Bila saya fikirkan kesannya dalam rumah tangga yang bakal saya bina, maka saya cuba mencari solusinya. Perkara yang saya rasa paling baik adalah, DIAM. Apa yang saya lakarkan dalam minda adalah, bila saya marah > saya perlu DIAM > tarik nafas dalam-dalam > beristighfar… Adakah kita tiada perasaan? Mampukah kita pendam setiap kemarahan?? Soalan yang pasti akan dilemparkan oleh para pembaca, bukan? Jawapannya adalah, saya diam dahulu, bila kemarahan sudah reda, barulah saya akan berbincang dan meluahkan kepada suami dengan kata-kata yang lebih sopan dan manis. Itu adalah lakaran minda saya sebelum kahwin. Dan Alhamdulillah, itulah yang saya lakukan selepas berkahwin dan amat berkesan. Dan jika suami marah, saya juga akan DIAM.

Mulut perempuan ni sangat bahaya… sangat laser dan syaitan mudah sangat menguasai manusia yang sedang marah. Kerana apabila kita marah, syaitan akan masuk ke dalam pembuluh darah kita. Sepertimana kisah syaitan dan Nabi Musa a.s. Syaitan memohon pertolongan Nabi Musa agar Allah mengampunkannya. Allah memberikan syarat kepada syaitan. Jika mahu pengampunan, syaitan perlu bertaubat dan bersujud di kubur Nabi Adam a.s. Namun syaitan tetap enggan bersujud di kubur Nabi Adam a.s. Lalu syaitan memberitahu satu rahsianya kepada Nabi Musa a.s atas pertolongan yang diberikan. Syaitan berkata, “ Akan aku beritahu satu rahsia kepadamu wahai Musa. Janganlah engkau marah, kerana apabila engkau marah, aku akan masuk ke dalam pembuluh darahmu..” (cerita yang diringkaskan)

Saya yang masih berumur 22tahun, masih merupakan seorang pelajar, dan bergelar seorang isteri ingin berkongsi sedikit pendapat dan ilmu Allah dengan kalian semua. In shaa Allah. Rumahtangga, bukan setakat terbina melalui agama, bahkan perlu ada kesenian. Itulah fitrah kehidupan.Sedangkan Rasulullah sendiri bergurau senda dengan Aisyah, dan sangat kreatif dalam menzahirkan rasa cintanya kepada isteri tercinta, inikan pula kita… Contohnya, Rasulullah bermain lumba lari dengan Aisyah, menghulurkan pehanya agar dipijak Sufiyah untuk naik ke atas unta, minum air di bekas bibirnya Aisyah, menghadiahkan cincin kepada semua isterinya tetapi minta dirahsiakan kerana takut isteri yang lain cemburu walhal semuanya mendapat cincin dan banyak lagi.

Saya juga ada mereka beberapa permainan yang kadang kala nampak seolah-olah tidak matang, tetapi hal itulah yang membangkitkan rasa cinta suami dan isteri. Tambahan pula berjauhan dengan suami selama enam bulan, maka wujudlah pelbagai aktiviti dan permainan untuk suami… Tapi hati-hati ya, jangan sampai suami rasa dirinya diperbodohkan pula. Perlu pandai menyesuaikan semuanya dengan keadaan.  Saya mencipta lirik lagu, buat video, berpantun, berteka-teki, saling bertukar hadiah, jogging bersama (walaupun suami je jogging dan saya follow naik motor,, eerrr.. maaf ya sayang,, sayang lari laju sangat… semput nak kejar> for my husband), masak bersama, main menang kalah dan macam-macam lagi… Alhamdulillah mendapat sambutan dan sokongan yang baik daripada suami… (for my husband>terima kasih sayang kerana sudi melayan karenah isterimu ini.. heee ^_~)

Apa yang kalian ingin lakukan, siapa kalian yang akan datang, kalian perlu lakarkan sekarang.1) Ambil sehelai kertas, senaraikan kelemahan kalian, dan cari solusinya. Cuba perlahan-lahan. We drive our own self. 2) Ambil lagi sehelai kertas, senaraikan kehidupan anda yang akan datang. Contohnya, sekiranya saya sudah berkahwin, saya nak solat berjemaah setiap waktu dengan suami, saya nak mengaji Al-Quran dengan suami, saya nak bertahajud dengan suami, saya nak panggil suami dengan panggilan yang mesra dan lain-lain lagi. Kenapa perlu sekarang? Kerana jika terlambat, kalian semua akan menyesal. Mulakanlah semua ini pada hari pertama setelah akad nikah. Jika kalian nak mulakan 5 tahun selepas nikah, jawabnya pasangan anda akan memberi respond yang amat menyakitkan iaitu, “dah kurang tabiat ke awak ni?...” Eeerrr…..

Selamat mencuba semua…. Saya hanya berkongsi sedikit ilmu… Mana yang salah harap ditegur. Jangan terlalu obsess dengan lakaran minda kalian, kerana reality tidak seindah lakaran minda. Setiap orang pasti ada kelemahannya. Kita hanya berusaha. Jika ada yang tidak berapa baik datang, maksudnya Allah nak uji kita..Yang baik datang daripada Allah (Khaliq) dan yang lemah datang dari diri saya sendiri. Wallahu a’lam…

~~SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD S.A.W~~

1 comment:

  1. subhanallah! terima kasih kpd ukhti kerana telah berkongsi sesuatu yg amat bermakna buat sy ini..sy mmg ada terbaca, kita boleh dapat apa yg kita nak. praktikalnya, kita senaraikan spt yg ukhti sebutkan ni. umur ukhti muda tp sgt matang..:)

    ReplyDelete