Sunday, August 7, 2011

PURDAH



Fuhh,,, makin lama,, makin ligat muslimah menayang gambar berpurdah di facebook, laman-laman sosial. Tak faham dengan tujuan mereka yang sebenarnya… Nak kata bagi orang kenal, x mungkin,,,, just nampak mata,,, susah nak kenal pasti. Adakah purdah itu sekadar fesyen bagi memuaskan nafsu dan sekadar dipuji manusia? “SubhanAllah, cantiknya awak berpurdah…” penuh dengan pujian berbahasa basi.
Di kedai, ada seorang mak cik berpakaian t-shirt dan berseluar masuk ke dalam kedai. “Dik,,, ada jual purdah?” Tak sempat lagi menjawab, mak cik Liza terus menyampuk, “Untuk apa purdah?”Mak cik tadi menjawab sambil tersipu malu,, “Tak ada,,, nak tutup muka ni… Baru habis buat facial,,, Tak boleh kena panas…”Haaaaa????? Ya Allah,,, tak terfikir pun ada yang pakai purdah sebab nak jaga muka… demi kecantikan,,, Fuhh,,,

Hari seterusnya, ada seorang mak cik yang berpurdah datang ke kedai. Sejuknya hati,,,, Mata nie tak terlepas dari melihat jenis purdah yang digunakan,,, huhu,, jadi pemerhati,,, Mana lah tahu suatu hari diri ini di tempat dia pula,,, InsyaAllah,,, Mula mengumpulkan kekuatan.Bila mak cik berpurdah dah berlalu pergi, mak cik Liza pun bersuara, “Dia itu tenaga pengajar di MRSM. Dah banyak kali dapat surat amaran supaya tidak berpurdah. Tapi pendirian dia sangat tegas.” Senyum…. Hanya itu yang mampu. Kagum dengan mak cik berpurdah tadi.Semoga Allah merahmatinya… seorang ibu tunggal yang sangat tabah.
Mengapa berpurdah? Hujahnya telah dibahaskan dalam post sebelum ini. Muka wanita adalah aurat. Bisa menggoyahkan iman orang lelaki. Di wajah terletaknya segala kecantikan seseorang itu. Sebab itulah turunnya ayat mengenai hijab yang pada mulanya diwajibkan buat isteri dan anak perempuan Nabi-nabi dan kepada isteri-isteri orang beriman. Untuk menjadi yang terbaik, makanya kita harus mencontohi yang terbaik. Bagi muslimah, kita contohi Saidatina Aisyah r.a. Betul,, tak rugi kita berpurdah… Mula-mula memang rasa takut. Tapi, kemudiannya kita akan rasa sangat selamat di sebalik sehelai kain yang menutup wajah. Biarkan orang memerli… Mengapa orang berpurdah harus mereka hina dan perlekehkan, walhal ramai lagi wanita yang tidak menutup aurat dengan sempurna di luar sana.

Awal bulan puasa ni, ada terlihat seorang wanita. Nauzubillah,,, Banyak kesalahan nyata yang telah dia lakukan. Dia berpakaian sangat ketat dan dilapisi dengan sehelai kain jarang yang kononnya bernama baju. Astaghfirullah,,,, wanita islam berpakaian begitu dibawah terik mentari dengan beribu-ribu anak mata yang menatap tubuhnya secara percuma. Itukah yang mereka banggakan? Cukup tidak faham dengan “kepelikan” manusia akhir zaman ini. Jika kita ini bukan di zaman umat Nabi Muhammad SAW, sudah pasti tertimpanya azab ke atas kita secara terus. Semoga Allah memberikan hidayah kepada mereka yang masih belum sedar. Semoga Allah tetapkan hati orang-orang beriman daripada berpaling. Aminn… InsyaAllah~ 

>> SOLAWAT DAN SALAM KE ATAS KEKASIH ALLAH, NABI MUHAMMAD SAW~~

2 comments:

  1. wakak
    kdg2 benci jgk tgk minah purdah sakan tunjuk gmbr dlm fb
    mcm2 jenis gaya ada.wakaka

    islamik la sgt.ceh


    org hindu yg dtg jalan2 kt UAE pn ade je yg pakai purdah..xde beza pn..

    ReplyDelete
  2. pernah gak terpikir nk tunjuk kn dia berpudah tu ke..tp think positif mungkin dia tak ada niat gitu kot..hehe. tp dia buat mcm tu membuatkan org fikir buruk2..

    ReplyDelete