Wednesday, February 20, 2013

Berkahwin dalam semester..


Bismillahirrahmanirrahim,,,

   Alhamdulillah.. Masih segar mata melihat keindahan ciptaan Allah.. Alhamdulillah.. masih pantas kaki berjalan di muka bumi Allah.. Alhamdulillah.. masih bisa jari-jariku ini menekan butang-butang papan kekunci di laptop… Syukur Alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk hidup lagi…

   Banyak sangat nikmat yang telah Allah berikan,, Memang tidak terhingga rasanya.. Syukur Alhamdulillah kerana menjadi seorang anak kepada dua orang ibu bapa yang baik.. Syukur Alhamdulillah kerana menjadi pelajar UPM.. Syukur Alhamdulillah…. Diri ini diberi ‘keistimewaan’ yang tidak terhingga… banyaknya nikmat yang telah Allah pinjamkan kepada diriku ini… Tatkala rakan-rakanku semuanya memegang pen dan belajar.. Diri ini juga turut melakukan hal yang sama… Dikala dalam fikiran mereka hanyalah pelajaran dan ibu bapa… tetapi diri ini bertambah lagi tanggungjawab sebagai seorang isteri.. Anak, isteri dan pelajar dalam masa yang sama… Tidak ramai yang dapat merasai nikmat Allah ini.. Syukur Alhamdulillah.. sangat besar nikmatnya.. Sangat luas hikmahnya perkahwinan ini…

   Saya sangat yakin, ramai pelajar yang nak berkahwin, tetapi jika ditanya “Andaikan esok anda dipinang oleh seseorang jejaka yang baik akhlak dan imannya, adakah anda akan terima?” – buat perempuan.. Jawapannya.. “Eh… awal sangat…” Jika ditanya pula kepada lelaki, “Masih belajar lagi, xda duit nak pinang anak orang..” –buat lelaki.. Jadi boleh saya simpulkan di sini, ramai yang nak berumah tangga Cuma belum bersedia.. Keinginan itu ada, tapi tidak bersedia. Sebagai seorang hamba Allah yang sangat kerdil ini, hanya sekadar ingin memberikan pandangan… Moleknya jika kita membuat persiapan awal ke arah itu walaupun masih tiada calon atau target kita untuk berkahwin masih jauh lagi… Tak salah kan jika kita bersedia awal-awal?

   Ini cerita tentang saya.. pernah mimpi nak kahwin masa belajar,, tapi sangat tak sangka boleh menjadi reality. Itulah dia kekuasaan Allah.. Dia Maha Berkuasa dalam menentukan sesuatu.. Syukur Alhamdulillah.. hari ini saya sudah bergelar seorang isteri kepada seorang suami yang sangat penyayang, Mr Z. Inilah kronologi pernikahan kami.. In shaa Allah sekadar menaikkan semangat mereka yang sudah mempunyai calon dan berhasrat untuk menikah semasa belajar..

   10/3/2012 Merisik… (semasa semester ke-4) 
   Saya dan Mr Z berkenalan.. baru beberapa kali bertemu muka, kemudian Mr Z kena bekerja selama 6 bulan di laut… Saya pula masuk mendaftar ke semester baru, (semester 3). Kami berhubung menggunakan e-mail. Dari situ saya dapat merasakan bahawa Mr Z bukanlah seperti lelaki yang lain.. Dia tidak mengambil kesempatan sedikit pun.. Timbul rasa hormat kepadanya. Saya mula buat solat istikharah.. adakah dia jodoh yang telah Allah tetapkan buat diri ini. Kemudian saya meminta Mr Z masuk merisik.. (lebih baik wanita itu menawarkan dirinya dikahwini daripada hanya dijadikan kekasih gelap.. eerrr) kami plan nak terus bertunang, tetapi mak dan bapa Mr Z masih belum mengenali diri ini. Jadi ayah saya memutuskan agar merisik dilaksanakan dahulu.

   8/4/2012 Bertunang (cuti pertengahan semester ke-4)
   Sebulan selepas merisik, akhirnya kami mengikat tali pertunangan. Syukur, Alhamdulillah… Maka diri ini sudah tidak boleh dilamar oleh orang lain… Haram hukumnya melamar atas lamaran orang lain.. ^__^ Sepanjang tempoh pertunangan, kami tidak bersua muka langsung.. hanya berhubung melalui sms. Mr Z masih menjaga perbatasannya.. Membuatkan diri ini bertambah hormat kepadanya.. Terima kasih sayang,,, (buat suamiku ^__^)

   9/12/12 Pernikahan (naik cuti semester ke-5) 
   Segala persiapan banyak dibantu oleh ayah dan ibu.. Hal ini kerana saya masih berada di UPM. Sedang menuntut ilmu. Saya balik 3 hari sebelum pernikahan berlangsung. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Saat diri ini berjalan ke arah imam untuk diijab qabulkan, saya langsung tidak memandang wajah Mr Z. Janji diri ini adalah, saya akan memandang Mr Z setelah terlafaznya ijab dan qabul.. (Maaf ya sayang.. Hana segan nak lihat wajah abang waktu itu *_*) Ramai kawan-kawan UPM yang datang ke walimah kami.. Alhamdulllah,.. terima kasih semuanya… Semoga Allah membalas jasa kalian.. Aamiiin.. Kami bersanding… hah, bersanding??? Jangan cepat melatah.. Separuh orang memang mengharamkan persandingan dalam keluarga mereka.. Tapi dalam kes ini, banyak perkara yang telah dipertimbangkan.. Allahu a’lam…

    16/12/12 Majlis menyambut menantu 
   (seminggu sebelum study week) Kemudian adanya majlis menyambut menantu.. Sehari selepas majlis tersebut, saya terpaksa balik ke UPM kerana ada OSPE (Objective Structure Practical Examination) Parasitology.. @_@ Study 1 malam je…. Eeerrr @_@ Seminggu kemudian adalah study week… yay,,, seperti kebiasaannya, saya akan study di rumah.. 4 hari di rumah ibu dan 4 hari lagi di rumah mertua.. Study bersama suami.. Suami langsung tak ganggu.. Siap bancuhkan air lagi,,, siap urut-urut lagi bila mengantuk… kena stay up sampai jam 2 pagi.. suami temankan.. Kesian, kadang-kadang sampai tertidur.. (JazakAllahu khair ya habibi… ana uhibbuka fillah… till jannah… ^__^)

    12/1/2013 tamatnya final exam… 
   Bermulanya honey moon.. ^_^ Macam-macam tempat kami pergi…  Jalan-jalan di Johor (Tangkak), Pulau Pinang (Bukit bendera, Batu Ferrighi,Fot Conwallis, naik feri, naik beca, minm air therbat, makan nasi kandar line clear yang paling famous kat sana dan juga pengalaman sesat.. heeee,, masih segar diingatan.. Kemudian pergi Melaka (Taman Rama-Rama dan reptilian, Taman Seribu Bunga, Menara Taming Sari, Mahkota Parade, Dataran Pahlawan, Akademi laut Malaysia, ALAM, Pantai), Negeri Sembilan (Rembau, Taman permainan-jambatan gantung, Cendol Leman Dawi yang famous) dan last sekali pergi Kuala Terengganu (Masjid Terapung, Masjid Kristal, Taman Tamadun Islam, ICT main motosikal 4 tayar, pantai dan paling best sekali ialah makan keropok lekor..^_^)

Alhamdulillah, sangat best.. Suami sangat sporting, rajin, penyayang… Alhamdulillah,, Yang paling best, solat berjemaah setiap kali waktu solat, mengaji al quran… Alhamdullillah,, hana sayang abang sampai ke syurga Allah.. Aamiiin,, in shaa Allah..

Allahu a'lam

~~SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD SAW~~

2 comments:

  1. salam ukhti, syukran atas perkongsian di blog enti. teringin mahu mengenali enti lebih dekat, menjalin ukhuwah fillah ~ :) jika sudi, ana titipkan email ana yer, annurbalqis229@gmail.com ;) salam ukhuwah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ya ukhti.... ^_^ in shaa Allah.... selamat berkenalan... ^__^

      Delete