Friday, August 3, 2012

Kenali Houra Al-Mansurah


Bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah,, Terima kasih kerana sudi membaca entry kali ini. InsyaAllah, saya akan menceritakan serba sedikit mengenai diri saya atau lebih dikenali sebagai Houra Al Mansurah. Nama penuh saya, sudah tentulah saya akan rahsiakan.. Cuma saya akan menyentuh sedikit sahaja agar kalian tidak meragui hasil penulisan saya.

Saya merupakan anak ke-2 daripada 3 orang adik beradik. Dibesarkan dengan penuh kesederhanaan. Ibu dan ayah yang saya amat cintai membesarkan kami dengan tarbiyah (didikan) yang baik. Saya sangat menghargai mereka. Syukur ke hadrat Illahi. Walaupun saya ini bukanlah seorang ustazah, bukanlah seorang doctor, tapi cukuplah sekadarnya. Ini adalah rezeki Allah buat saya dan saya mensyukurinya. Semoga Allah terus melindungi dan memberikan kesihatan yang baik buat ibu dan ayah yang amat saya cintai. ^___^

Saya mendapat pendidikan awal sama seperti kanak-kanak yang lain. Cuma yang istimewa bagi saya adalah, saya menamatkan pelajaran di sekolah tercinta, Sekolah Menengah Teknik Dato’ Lela Maharaja, Rembau, Negeri Sembilan dalam jurusan Pengajian Agroteknologi (Sains tulen) dengan keputusan SPM yang terus membawa saya ke Kolej Matrikulasi Johor. Sekarang saya masih menuntut di Universiti Putra Malaysia dalam jurusan Biomedical Sciences (Sains Bioperubatan). Alhamdulillah, semuanya dengan izin Allah.

Saya adalah seorang insan yang biasa dan tersangat biasa, yang suka meluahkan pendapat. Mungkin bakat ini saya perolehi kerana sering membuat karangan semasa di sekolah dahulu,, he he.. ^__^ Special thanks to my ‘guru bahasa’… he he Apabila membaca buku, saya juga mempunyai pendapat saya sendiri mengenai topik tersebut. Bukannya  plagiat. Ini adalah dari sudut pandang saya sebagai seorang wanita yang masih dalam dunia mencari identiti diri sendiri.  Makanya, jika ada khilaf dalam penulisan saya, saya mohon kalian menegur, agar boleh saya perbaiki. InsyaAllah.

Penulisan saya adalah dari dua pihak dan bukannya berada di satu pihak sahaja seperti debat. Saya yakin, dua-dua pihak ada hujah dan sebab tersendiri mengapa berlakunya perkara tersebut. Maksud saya, jika topik itu berkaitan  lelaki dan wanita, jadi saya akan menyentuh dua-dua pihak. Bukannya menuding jari kepada satu pihak sahaja. Contoh yang lain pula adalah politik. Ini adalah pandangan saya dari pihak kerajaan dan juga pembangkang. Penulisan saya lebih bersifat neutral dan dalam keadaan emosi yang stabil. InsyaAllah..

Mungkin penulisan saya ini bagaikan bermusim. #_# Hal ini kerana saya seorang yang agak aktif dengan aktiviti kolej. Saya sebenarnya seorang yang happy go lucky, tapi segera bertukar menjadi tegas dalam beberapa hal yang melibatkan maruah diri dan agama.  Saya juga memerlukan persediaan minda dan mood yang stabil bagi menghasilkan penulisan yang bersifat neutral. Bagi saya, setiap penulisan perlulah berhati-hati kerana penulisan ini bukan sahaja dinilai manusia, tetapi juga dinilai Allah Azza Wa Jalla.. Allahu a’lam..  

Mana yang buruk, jadikan sempadan. Mana yang baik jadikan teladan. Enjoy your self during reading my entries. Jazakumullahu khair kerana sudi singgah di blog Bidadari yang tepelihara. Semoga Allah merahmati kalian semua. Semoga Allah melindungi kita daripada fitnah Ad-Dajjal. Amin..

~~SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN BESAR NABI MUHAMMAD SAW~~

No comments:

Post a Comment